Practica S 230219 – Stockholm Tango
Antal besökare på practica S: 50 plus
Betalning: Kontanter och swish
Lokalen Stockholm Tango
Mindre bra golv. Har kanter som skorna fastnar i.
Nödutgång finns?
Ekonomi Stockholm Tango
Lokalkostnaden är okänd
50 * 60 = 3000 kr för två timmar
1500 kr per timme
( Som jämförelse, Tango Norte gjorde cirka 500 kr i timmen på onsdagspraktikan.)
Mottagandet
Vänligt
Arrangören Stockholm Tango
Aktiv – har inga problem med att ventilera inför alla dansare om någon stulit pengar ur hans kassalåda. Säger sig också hantera oegentligheter om man ber honom.
Dryck och snacks på Practica S 230219
Saknas
Musiken på practica S::
Tango
Traditionell fördelning av vals, tango och milonga
Ljudkvalitet- god
Vanligtvis spellista men Joel verkade göra ett val eller två under eventet.
Discjockeyn på Practica S 230219
Joel dansar och sköter musiken. Denna gång dansade han även med nybörjarna, vilket var glädjande att se.
Stämningen på Practica S 230219
Tyvärr förstördes stämningen av att Joel tillät för många att få tillträde till dansen vilket naturligtvis ledde till att fler sammanstötningar uppstod på grund av att många av dansarna är nybörjare. Min danspartner blev svårt trampad på foten av en förare som valde att gå baklänges i trängseln utan att se sig för. Ledsamt!
Lite svårt att förstå hur man som kurslärare och eventarrangör släpper in så många på ett event för träning och nybörjare. Inte ansvarsfullt och omtänksamt.
Har så svårt att förstå att en arrangör som är så vänlig och kramig tillåter dels att för många ges tillträde till lokalen och dels tillåter ett överskott av följare ( kvinnor ). Varför vill han vänja dansarna vid detta när han enkelt kan stoppa dansarna i dörren när de blir för många eller är i obalans.
Varför i himlens namn vill någon som förmodligen älskar tango, som lär ut tango, som säger sig fylla på Tango i BA två månader varje år. Som tar bra betalt av dansarna men som så lättvindigt skapar stress, sorg, irritation, ilska och frustration hos dansarna.
Vad är han rädd för? Färre kursdeltagare? Han tar ett rigoröst ansvar för sin kassalåda, och säger till Pia som frågade efter betalningen tillbaka om hon inte fick dansa, bemöttes av att det är en sån struntsumma. Man kan undra hur mycket tjuven stal ur hans låda, och varför han inte struntade i den.
Men han kanske tycker att ta betalt av någon som inte får dansa, inte är stöld. Undrar hur det kommer sig att man lämnar kontanter i en låda vid dörren. Vad har man att vinna på det? Är ju faktiskt anmärkningsvärt att han inte bara släpper in fler följare än förare och dessutom tjänar pengar på det.
Han tjänar pengar på dansarnas ledsenhet, irritation och frustration. Om man nu är för jämlikhet i samhället så kan man undra varför man så lättvindigt kuvar kvinnor i Tangon. Obehagligt, minst sagt.
Sara har med all säkerhet sitt på det torra på den nivån av Tango, märkligt dock att hon tillåter sina Tangosystrar att fara illa och dessutom tycks lära ut att det är normalt och att det inte går att göra något åt. Även fast de hur enkelt som helst skulle kunna se till att det alltid är balans på kurser och praktikor. Man kan ju hävda att man inte har rätt att säga nej i dörren, men varför har man rätt att ta betalt av kvinnor som inte får dansa?
Det är ju faktiskt anmärkningsvärt att ha kontant betalning i en låda vid dörren, att förorsaka så mycket lidande inte bara på sin egen praktika utan också på tangon överhuvudtaget. Som lärare har man att lära ut essensen av Tangon, att göra dansaren redo för milongan.
Göra henne stark, självständig, medveten och kapabel att överleva på milongorna. Om det finns ett missförhållande på milongorna så är kurserna de första att ta itu med det, hur skall man annars kunna kalla det en kurs.
Är kursen ett fnissande, snubblande tangoäventyr, utan någon som helst kontakt med milongan, med tangons verklighet och liv. Har man gjort skolan till en plats där tangon dansas och lever. En plats för tangon? Är det i själva verket kursen som är Tangon, praktikan första steget till pensionen, och milongan begravningen?
Cyniskt om det stämmer. Att förföra på kursen, kramas och le, och sen se sina elever sjunka och dö som dansare för att sedan försvinna. Det enda som är kvar är transaktionerna på kontot.
Fördelningen mellan kvinnor och män: Ett överskott av kvinnor, cirka 10, vilket skapade irritation och ledsenhet.
Dansarna på practica S::
Nivå 1-3
Ålder: huvuddelen runt 50 – 60