Innehållsförteckning
Practica Humilde 231012
Arrangör Pista Musik Discjockey Kurs Dansare
Detaljer
Tid: 231012 18:30 – 21:30
Lokal: Krukmakargatan 71 på baksidan längst ner. Om lokalen: Samlingslokal i en bostadsrättsförening,
Inträde: 20 kr. Swish och kontant
Form: Practica
Nivå: 2 – 3 av fem ( nivåer )
Tidigare event: Practica Humilde
Dryck och ätbart: Vatten, vin och tilltugg
Tillämpas allmänt dansgolv, eller allmän dans: Allmän dans
( med allmänt dansgolv menas att dansarna enbart delar dansgolvet till skillnad från allmän dans där dansarna även delar varandras kroppar
Effektivitet ( i förhållande till vad ) syfte eller mål:
Vad: Arrangerar Tangopractica
Hur: Tillhandahåller en lokal med dansgolv mot betalning
När: Varannan torsdag ( oftast )
Syfte, mening, mål ( formellt och informellt ) Uppnår man syftet?
Omtanke: Upplever att omtanken finns, men hur visar den sig?
Öppenhet: Öppenheten känns begränsad. Vet inte vad hon vill som arrangör.
Förtroende: Verksamheten pendlar och följer inte varannan torsdag som utlovat vilket kan sänka förtroendet en smula.
Gemenskap: Gemenskapen finns där och gränserna mellan dansarna uppmuntras inte som på andra ställen.
Humildetanda: En tanda då alla förväntas byta danspartner i varje låt.
Arrangör
Fotini Makrigianni
Aktiv. Arrangören inte rädd för att tala om vad eventet skall vara. Förespråkar och aktivt genomför att alla skall dansa med alla genom att två tandor under kvällen föreslås byte mellan alla dansare i varje låt.
Hur agerar arrangören:
Förening, enskilt företag, HB, AB : ?
Mottagande: Vänligt. Välkomnas alla?
Stämningen: Trevlig, vänlig, och rolig.
Besökare
Vänliga, säger hej och dansar oftast med alla.
Antal besökare: cirka 40
Ålder: I huvudsak 50 – 60
Balans mellan dansare: Kvinnoöverskott
Ekonomi
Inkomst och utgifter: 40 * 20 = 800 kr – 200 kr lokal, – tilltugg – discjockey? + ev. vinst från vinförsäljning.
Kontakt
Fotini Makrigianni
Telefon: 070-669 70 32
Musik
Ljudkvalitét: 3 (5) med tanke på att det är en festlokal och en vanlig stereoanläggning används.
Discjockey: Jessica Carleson
Recension av practica Humilde 231012:
Högt i tak. Inga krav. Dansarna får klä sig och dansa som de vill bortsett från en Humilde-tanda ibland, då dansarna förväntas dansa med alla, med byte i varje låt, under en tanda. Den här gången talade värdinnan ännu en gång om att eventet varat under nio år. Då skall man ha i minnet att hon inte spelar varannan vecka som hon utlovar, vilket gör i en jämförelse med t.ex. tango 08 som arrangerar tre ggr i veckan, hennes nio år till en mindre insats än vad den låter.
Hon informerade också att 14 000 kr betalats in till något välgörande ändamål. Dessutom fick vi veta hur stressad hon är, för nu är hon också tagit på sig en del ansvar för huset hon bor i, i Grekland. Kanske börjar Fotini tappa sugen?
Reflektion om practica Humilde 231012:
Att gå på tango är att vara beredd på att lösa konflikter. Vilken konflikt den än må vara. Vare sig det är en kollision mellan mina egna fötter, någon annans fötter, missnöje med någons hudfärg, ärr, sätt att vara eller klädsel. Måste jag inte fråga mig gång på gång vad meningen med Tango är?
Något med känslan, att låta känslan styra, att dras till någon, eller låta sky någon. Att av denna känsla överge både mening och mål.
Den kroppsliga närheten som vi vanligtvis endast upplever i familjen, finns i Tangon och kan dra iväg mig åt alla möjliga håll.
Att dansa med alla åtminstone en gång på flera event.
Personligt om practica Humilde 231012
En fransyska flydde mig som pesten i Humilde tandan. Vid nästa byte såg jag till att hon inte kunde undfly mig. Skrockade glädjefyllt och hon undrade vad jag skrattade åt. Vi tog oss igenom tandan utan någon större svårighet. Barnsligt av mig som vanligt. Men nu kan jag lämna henne ifred. Att undfly någon i tandan som är ägnad åt att dansa med alla är lika barnsligt som att tränga sig på någon. Om man inte vill dansa med alla så borde man sitta över den eller undvika att gå överhuvudtaget på Humilde.
Jag är långsint och tycker tydligen att öga för öga, tand för tand är ett bra ordspråk.Talionprincipen (lat. jus talionis, av lat. talis, ”sådan”), inom juridiken vedergällningsrätt, är en princip, enligt vilken man i äldre tider reagerade mot brottsliga gärningar. Principen går ut på att en rättskränkning skall mötas med ett ont som såvitt möjligt är lika med det som rättskränkningen medfört.
Så intressant. Om jag följer värdens anvisning om att försöka dansa med alla och någon dansare flyr mig i bytet ser jag det som en kränkning. Något som behöver antingen redas ut, vilket sällan är möjligt, eller så behövs en vedergällning dvs. en kränkning som riktas tillbaka.
Jag vet inte vad hennes premisser handlar om. Varför hon väljer att fly mig. Det kan ju handla om mycket. Vad jag skriver på min hemsida. Ja, det kan ju faktiskt handla om vad som helst. Men vad hon än tycker om mig så är det hon som kränker mig i den dans som värden anordnar och ber oss följa. Det är som en örfil.
Hon väljer att egoistiskt uttrycka sin egen ordning för hur dansen skall utföras, i vilket i sin förlängning skulle kunna medföra att alla sprang runt som vilsna och inte kunde dansa med någon. Hon går emot både värd och mig som partner i tre minuter.
Det är som att i fotboll plötsligt börja spela enligt sina egna regler och inte de kollektiva.
En annan fransyska luktar gott, är vacker, underbar att omfamnas med och dansa med. Tänkte för ett ögonblick ge henne en komplimang, men insåg samtidigt att vad jag upplever, upplever också hon. Jag behöver inte säga något – det uppenbara för oss båda.
I vanliga fall, ser jag glaset på bordet fylld med en vätska. Om jag är törstig är innehållet mer attraktivt än om jag är otörstig. Jag kan egentligen inte bilda mig mer uppfattning om innehållet än vad jag ser. Sådan är verkligheten i det sociala. Jag ser kvinnorna, men jag rör dom inte såvida de inte är i familjen eller i speciella situationer som om jag arbetar som massör.
Om jag tar glaset i handen känner jag om innehållet är kallt, ljummet eller varmt. Kanske kan jag också förse luktsinnet med information om vad glaset innehåller och vad det eventuellt kommer att smaka. Min lust till innehållet kan minska eller öka beroende på vad sinnena uppfattar. Skillnaden mellan att se och dofta och känna kan vara avsevärd och betydande.
Troligen är all denna information kopplad till mitt behov av energi och vätska. Att lära sig att inte dricka denna vätska hur väl den än doftar och svalkar är en slags lärdom och förmåga. Utan endast njuta av dess färg, doft och dess temperatur. När jag dansar ensam finns inte denna möjlighet. Jag dansar endast med mig själv och musiken, vilket är tillräckligt. Att dansa med en kvinna eller en man är en extra dimension, en slags retning av sinnena.
Humilde Tango på Krukmakargatan 71 ( på baksidan, gå runt huset och nedför trappan ).
Inlägg om
Presenterar sig som:
Hur tas singlar och nybörjare emot: Visar arrangören vänlighet för alla eller endast en mindre grupp av dansare?
Socialt arbete: hbtq frågor, jämställdhetsfrågor, kränkningar, mobbing och korruption. Demokratiska frågor. Information på hemsidan?
Vad gör arrangören för dansaren?