Milonga sommar ultra special! 220723
Mötte F på grusgången vid Stora skuggan. Hon hälsar inte, möter inte mina ögon och är inte trevlig. Q är också på väg därifrån. Hon är uppspelt och lite ovanligt ”negativ”. Ingen hälsar när jag går in på pistan. Stämningen är frenetisk, lite hetsig, ja, uppskruvad.
MIlongan
Att ordet ultra antingen skulle antyda att den sammanblandats med en födelsedagsfest, eller att ultra betyder att DJ:n ultraspringer fram och tillbaka till stolen är svårt att tyda. Ultra kan tolkas som ordet extrem. Och ordet special som unik. Milonga sommar extrem unik. Ja, det är ju en bra beskrivning på vad den blev. Men det skulle ju hjälpt om texten hade varit lite mer tydlig om vad ultra special avsåg.
Besökarna
Många yngre kvinnor, en och annan Norte och spridda skurar av kända ansikten. Av de som brukar vara där, lyser många med sin frånvaro. Undrar hur de kunde veta att det skulle bli en mindre livlig milonga. Att gå på något som är avvikande är att ta en risk.
Musiken
Av någon anledning brusar det om ljudanläggningen. Det finns inte längre någon tystnad i bakgrunden utan låter som ett ilsket fräsande. Musiken är lite knepig och ovanlig. Efter någon timme eller två upphör tack och lov bruset. Cortinorna är långa ja, sjukt långa. Eftersom bänkarna är fyllda med maträtter går det inte att sitta. Dansarna får stå i dubbla led och vänta på att få dansa igen. Långa cortinor passar väl bättre i sammanhang där man kan sitta, sippa lite på någon dryck och prata med sina bordsgrannar. Men på en tillställning med många stående dansare, med många som inte känner varandra krävs trygghet vilket långa cortinor inte bidrar till. Hör inte publiken uttrycka sin uppskattning för musiken en enda gång. Vanligtvis brukar dansarna uttrycka detta om den är välspelad.
DJ:n
Springer fram och tillbaka mellan sin plats och dansgolvet. En dansande DJ på ett överfyllt dansgolv som spelar långa cortinor är nog inte ett sätt att lyssna på sin publik och harmoniera med den. Ett beteende som inte lugnar publiken. Kanske är hans spring ett uttryck för hans egen nervositet.
Födelsedagsfest
Att kombinera en vanligtvis välkänd och stabil milonga med ett födelsedagsfirande får nog ses som ett risktagande.
Dansen
Många dansare samsas på pistan men vissa dansare tycks antingen inte förstå att nu är det dags att dansa smått, utan behöver kanske två eller tre pars plats för att kunna dansa. Till min förvåning är det en man som varit I BA, är discjockey, välutbildad och erfaren. En annan äldre man, dansar som tokig. Han säger sig vara kurslärare men dansar mellan linjerna, in och ut, krockar och ber aldrig om ursäkt. Samma man ställer sina bilar och motorcyklar utanför på gräsmattan som om det vore hans privata p-plats. Han kan inte vara omedveten om att det är förbjudet. Vid ett tidigare tillfälle berättar han om hur han slår sönder andra medtrafikanters backspeglar för att de förtjänar det eller av olyckshändelse. Han kan också prata så att kvinnorna som får stå ut med svadan tittar bedjande på mig för att jag skall bjuda upp och låta dom komma bort från honom. Alla dessa kränkande handlingar skapar pistor och dansmöten som blir mindre levande och härliga.
Reflektioner
Ur de tankar om danskorruption, att dansa med de jag redan känner, att dansa med de som förväntar sig en dans, stör det mig att känna deras övertydliga, nästan desperata blickar. Känner tvång att bjuda upp dom. Ja, hjälpa dom ur vattnet vid detta skepp som gått i kvav. En slags desperation gör sig närvarande.
Inser att arrangören skulle kunna säga värmande ord då och då under kvällen som lugnar stämningen och skapar mer trevnad. En discjockey och arrangör borde leda kvällen om den inte kan harmoniera med dansarna. Dansarna borde aldrig få ta över eftersom det oftast blir kaos. Arrangören kan när som helst gå in och säga t.ex. att eftersom det är så trångt nu på dansgolvet ber vi er alla att ta hänsyn till varandra och undvika hög benföring. Att också upprepa de enkla regler som finns kan vara värdefullt. Håller er plats i linjerna runt dansgolvet.
Intressant att tangon i sin grund har en slags dualitet i sig. Den att neka, eller säga ja till en dans. Något som kan användas utstuderat och jävligt, eller omtänksamt och vänligt. Något som rör vid en nerv vi säkert har med oss hela livet, att få vara med eller inte. Något vi till och med kan födas in i . Det vill säga med föräldrar som inte låter barnet vara med, troligen på grund av sjukliga orsaker. Att neka en dans kan vara en brännande upplevelse, vilket den egentligen är i alla sammanhang. Om vi blir nekade ett arbete, ett deltagande i en fest, i en relation, kärlek, boende, eller vad som helst som vi behöver för att överleva och må bra.
Ett nekande är en allvarlig sak och bör inte tas lättsamt. Av den anledningen bör ett nekande överlämnas så vänligt och korrekt som möjligt. Tänker också att dansarna kan blanda ihop dansen med vänskap, sex och relationer vilket gör deras nekande felriktad för den uppbjudande dansare som inte har någon annan avsikt än att dansa. Omvänt kan en dansare endast välja dansare som antingen har sex, vänskap eller relation i tankarna. Allt detta gör dansen komplicerad och bör övervägas noga, för att skapa en trevlig och deltagande praktika eller milonga.
Var och en bör vara medveten om sina avsikter och handlingar och ställa dessa i relation till vad det gör med dansen.
Att vara medveten om sina intentioner och dessutom ta hänsyn till dansen. Det vill säga att eftersom vi är på en dans bör vi i första hand uppfylla de krav som dansen ber om och sedan uttrycka sina egna behov av annat, t.ex. avsikten att träffa en partner. Vilket innebär att man uppför sig sansat och väl i danssammanhanget och sedan försiktigt känner på den andra om den möjligen är med på noterna. Att slå ett nej i huvudet på en annan dansare som ett nej till sex när den inbjuder till dans är ju en katastrof för dansen. Att använda dansen som ett medel att uttrycka något annat än dans är ju missriktat och ledsamt för dansen i allmänhet.
Dessa tankar skulle arrangören också kunna uttrycka. Kurslärarens och arrangörens uppgift är verkligen att hjälpa dansaren in i tangon, även fast det är tankar som kanske dansaren inte tycker om att höra.
Upplevde att min egen närvaro var lugn och sansad. Möjligen rubbad av dansaren som behövde mycket utrymme och dansaren som kommer som en torped och knuffas utan att ursäkta sig. Att dansa i rader är en utmaning och borde egentligen ske mycket smått och långsamt eftersom det uppstår så mycket osäkerhet i hur mycket utrymme som finns tillgängligt.
Att i dans med många dansare på golvet inte inbjuda meddansaren till att höja benföringen vore belivande. Ja, faktiskt förhindra den. Något att bli mer medveten om.