Innehållsförteckning
Leda och följa i argentinsk tango
Leda och följa i argentinsk tango
Ledande och följande: Hur fungerar det?
Leda och följa är en dialog som gör det möjligt för ledaren att navigera i paret. Den består av tre faser, varje steg samma historia:
1. La Marca
Ledaren anger något (la marca). Detta är en inbjudan, eller till och med en förhandling om ett steg av damen. Detta kommuniceras av bålen (inte axlarna, nästan ingen kraft i armarna).
Det är faktiskt så mycket han kan göra av steget utan att verkligen förbinda sig till det, vilket innebär att han alltid kommer att förbli i balans på ett ben, även om det planerade steget ska överges. Eftersom våra fötter har bredd och längd kan vi faktiskt göra små men tillräckliga horisontella rörelser utan att begå (eller ännu värre: falla in) något steg ännu.
Mer korrekt: ledaren borde inte vara alltför bekymrad över sitt eget steg alls: det handlar om att ta hand om följarens smidiga och naturliga rörelse. Jag vet att för en ny ledare låter detta som ett ganska omöjligt råd ;-). Men ditt eget steg kommer att avgöras senare (se nedan).
Men att försöka känna och vara långsam för att inte förlora henne borde vara ett viktigare fokus än att ta något steg alls. Det är helt OK att ta sig god tid innan man tar något steg, även i en liveframträdande. Man kan till och med ta sig tid att bli fullt medveten om hans och hennes andning. Anslutningen (även den tekniska) kan behöva tid att växa.
Det är därför stegmönster i en nybörjarklass ofta är fel att fokusera på, och faktiskt är även rytmisk musik ofta ett hinder i vissa typer av nybörjarklasser: följaren kan lossna för att utföra stegmönstret på egen hand: ingenting lärt sig utom för ett värdelöst stegmönster. Och ledaren kanske försöker så hårt att få det gemensamma steget i takt med sin planering att han slutligen tvingar damen och inte bjuder in henne.
2. Leda och följa: Följaren rör sig
Följaren rör sig eller tar ett steg. Det är trevligt om detta steg överensstämmer med vad ledaren försökte ange/bjuda in (främst på grund av navigationsfrågor, som i alla fall är ledarens ansvar).
Det är också en del av affären med tango. Detta kommer dock inte alltid att hända. Detta kan bero på brist på teknik (mestadels ledarens), eller det kan helt enkelt ha varit en annan tolkning av följaren.
Följaren bör göra det som känns naturligt för henne och inte oroa sig för mycket. Det handlar verkligen inte ens om att ”göra” något. Det lär vara mer som att surfa på en våg. ”Att göra” bör huvudsakligen vara: behålla din balans, hållning och fokus på ett avslappnat sätt. Och att vara i nuet, inte bry sig om framtiden (inklusive nästa steg). Så att all uppmärksamhet kan ges till att njuta av resan, till uttryck och kommunikation, och att påverka processen på ett subtilt sätt som möjligt.
3. Ledaren följer
Ledaren följer följaren (punkt). Nu får ledaren kliva. Han gör något som följer med följarens rörelse. Eftersom han fortfarande var i balans när han ledde början på steget, kan han gå alla sträckor åt vilket håll som helst utan problem.
Det här är inte bara artigt snack. Det här är verklighet. Jag vet att det verkar som en nästan omöjlig uppgift för en nystartad ledare. Det behöver inte vara om du tillåter långsamma rörelser. Kanske glömma rytmen ett tag i början.
Om att ”ångra” dina steg som följare
Anhängare: man kan faktiskt dölja ett litet steg för ledaren genom att använda höfterna: massans centrum rör sig, men överkroppen förblir på plats. Det är något som händer i många latinska danser. Eftersom ledaren inte kan veta att du har tagit det steget är det ingen tango! Även om du tror att ditt föregående steg var fel (som om något sådant skulle existera :-)), försök inte ”ångra” det på det här sättet! En bra ledare är tänkt att hantera den sista graciöst, även om det kom oväntat.