Hållning och gång
Viktfördelning
Vikten förs över till främre fotsulan, detta kallas framåtpresentation. Rör kontaktytan med golvet genom att flytta näsan tio centimeter från vänster eller höger och 25 cm från framsidan till baksidan utan ändra något i din kroppshållning. Det är är möjligt för att din fot har dessa dimensioner och mer pga av att din tyngdpunkt ligger halvvägs mellan foten och näsan. Den är förmågan är mycket viktig för att dansa tango.
Hållning
Håll överkroppen upprätt i en vacker hållning utan att använda muskelspänningar. Hållningen förändras inte under dansen med undantag av dissociation, vilken är en vridning av ryggraden, vilket ofta händer i tangon.
Knäna
Dina knän fungerar som fjädrar för överkroppen som inte förändras med höjningar och sänkningar. En övning som är svår för många och kräver disciplin. Många kommer att luta sig bakåt när de böjer knäna. Undvik att vika överkroppen framåt. Allt ovanför midjan måste sträva uppåt, dina ben och fötter sträva neråt. Du måste ofta sänka midjan utan att avståndet från näsan till midjan förändras.
Gåendet
I tangon faller vi aldrig in i ett steg. Detta innebär att en tango-dansare aldrig kan snubbla. Detta är den huvudsakliga skillnaden jämfört med normalt gående, och det är också därför gåendet i tangon är kattliknande. Du känner den nya platsen med din fria fot i fullständig balans på den andra, och nu sker viktöverföringen horisontellt på ett kontrollerat sätt. Övningen kan utföras långsamt i början.
Höfter och ben
Din höfter förblir alltid horisontella utan att använda muskelspänningar för att hålla höfterna där. På grund av detta kan du inte gå med benet sträckt som du står på. Om du vickar på höfterna blir det svårt för föraren att avgöra hur dina ben är placerade och hur dem rör sig. Att dölja ett steg för föraren är inte tango.
Förberedelse inför steget
Innan steget utföres, böjs knäet på det stående benet. Djupet på böjningen bestämmer hur långt ut det fria, sträckta, lediga benet når utan att någon som helst vikt förflyttas. Detta kallas projektion, en spegling av vad som straxt kommer att ske. Viktigt är att betona att detta är mer en naturlig följd av att sänka midjan, och inte tvärtom. Koncentrationen ligger i att sänka midjan och inte på att gå.
Längden på steget
Hur djupt knäböjningen sker på det stående benet förmedlar förslaget på steglängd. Föraren försöker följa knäböjningen eller förmedlar ett annat förslag på steglängd då hon kan ha begränsningar eller önskningar på steglängden av andra skäl. En mycket subtil förhandling.
Avsluta steget
När viktöverföringen är klar sträcker du på det stående benet och promenaden är över. Dags för en liten paus i dansen. Det inledande stannar upp men rörelsen och flödet kan fortsätta. Detta händer efter viktöverföringen. Du sträcker aldrig på benen när du är mitt i steget, utan väntar till viktöverföringen är klar. Tar du flera steg sammanhållet stannar du kvar med böjt stående ben. Målet är att sänka midjan utan göra några förändringar i överkroppen.
Steget
Steget utförs typiskt genom att fortsatt försöka nå lite längre med den fria foten (överkroppen initierar förflyttning innan foten hinner landa) som nu landar och överför vikten på ett kontrollerat sätt. Huvud, bröst och höfter hålls i horisontella rörelser på samma avstånd till golvet. Vissa människor kan frestas av att flytta höfterna, eller en höft in i steget för att nå långt med den fria foten. Om du vill utföra steget mer noggrant, böj det stående benet mer innan du börjar.
Ett undantag är ledande och följande mycket små steg där midjan måste vara högre för att leda och följa detta.
Dansa både förare och följare
Gå tillsammans utan att hålla i varandra
Försök fokusera en stund på att bara gå tillsammans utan att följa takten i musiken. Som om det viktigaste just nu är att hitta varandra, att ni rör er i samma takt. Att vara nära en främmande människa är en utmaning i sig, att vänja sig vid och acceptera. Låt musiken vara er vän och inte en ilsken taktpinne. Låt bröstkorgarna vara er anslutning till varandra, så ofta som möjligt en spegelbild av den andres bröstkorg, kanske till er förvåning, vad som kommer att vara ert samtal, där armarnas anslutning inte används för att kommunicera med.