Gick på Danzarin. Önskar mig en slags delad förning, där båda aktivt arbetar för att skapa dansen. Istället är det som om jag måste försöka känna in när hon önskar göra något och samtidigt fylla i med mina egna önskningar. Det är ju rätt lustigt på sätt och vis att bromsa in rörelsen i dansen och ge plats och så stannar allt upp. Lite som att spela tennis med sig själv och då och då få ett inhopp av medspelaren.
En meddansare delade med sig av tanken att aldrig stå stilla, utan alltid ha en rotation eller rörelse i ögonblicket, hur liten och oansenlig den än är.
Roligt med kvinnor och män på varsin sida i rad vid sidan av pistan. Sött med cabeceo och mirada. Kände en viss förvirring över var man sitter när man kommer med sällskap. Men vi satte oss tillsammans på männens sida och ingen sa något, så det var väl okej. Undrar om det inte fanns stolar i närheten av musikanläggningen, där par ev. skulle kunna sitta. Med tanke på att jag gärna dansar neuevo och neo blir dansen lätt yvig och med sparkar, och att detta egentligen inte passar så bra in på Danzarin, men det verkar vara en fin tolerans och acceptans trots allt. Det var ett par där, troligen turister som dansade på sitt eget sätt, vilket var härligt att se.
Dansade även i torsdags på Narcotango. Hörde mig själv säga inombords i dans med en kvinna: Där är hon. Efter några dagar mindes jag en replik i en av Dr. House episoder, närmare bestämt säsong 8, nionde episoden. Tog en evighet att hitta den. En patient säger orden kärleksfullt till sin flickvän: Ahí está ella, där är hon. Intressant med alla fenomen som uppstår i tangon. Men det visade sig ändå som om det var en förutsägelse för något viktigt och intressant. Hur nu min hjärna kunde veta det bara av att se på henne.
Upplever en så stor förvirring i vad som är möjligt i tangon. Efter att ha insett att det sensuella i sexualiteten går att flytta, eller snarare går att uppleva i många områden i livet, är det inget som hindrar dansen att bli djupt sensuell. Om jag går ut och dansar några ggr. i veckan, antingen med samma person, eller dansar med flera andra och upplever ett starkt intimt och sensuellt möte på pistan, är det som om jag har ett förhållande. Ett förhållande med ett kramande som pågår i timmar och som har en stark synkron rörelse och mening.
Vi delar varandras världar, eller snarare sammanfogar våra världar till en ny, i vilken vi blir integrerade inkännande delar. Precis som alla organ i kroppen, kan sägas sova i samrörelse, som får mig att uppstå och bli medveten. Vore alla delar medvetna skulle det förmodligen bli ett eländes kackel och medvetandet skulle falla samman som ett korthus.På något sätt har alla organ fått möjlighet att välja om de vill vara sina egna eller ingå i denna formidabla skapelse som världen är. I erbjudandet verkar ingå att bli försörjd och få uppleva stark kärlek. I utbyte krävs fulländning och fullständig uppgivelse av ego och egna önskningar.
I dansen blir jag ett organ, i ett väsen som är större, i vilken jag på något sätt somnar, blir mindre ego och mer inkännande genom fulländning. I ett försök att få detta väsen att gå sammantaget, balanserat och vidunderligt varande. Som om jag har en oerhörd längtan, att sammangå, att vara del av, inte bara i paret, utan också familjen, släkten och alla andra konstellationer i samhället. Men detta är inte alltid möjligt på samma sätt som i tangon, eftersom den med största sannolikhet dansas med passion, vilket inte är lika enkelt med allt annat omkring.
Att bli som hjärtat är i kroppen, kräver åratal av övning, och fulländning, inte bara av steg, utan av hela mig själv som varelse. Sannerligen en värdig utmaning och väg genom livet. Att ta emot och ge beröring, vara i en rörlig kram i timmar, stryka mot sensuella punkter i både kropp och själ, kräver ett nytt sätt att tänka. Att det inte är ett förspel utan en akt i sig själv. En möjlighet att nå oanade höjder känslomässigt utan att behöva preventivmedel, aborter, oönskade graviditeter, konflikter och andra svårigheter. Att se meningen med sexualiteten som att få barn med någon som man kan se sig själv få barn med och möjlighet att ta hand om det tillsammans.
Kanske är det lätt att säga för någon som är över sextio år och klar med den delen av livet. Kanske är det också en förklaring till att så många dansar tango som äldre och inte som yngre. Nåväl, detta är en fortgående tankegång i kontakten med den argentinska tangon.
I bakgrunden av tankeprocessen hör jag någon säga att jag dansar med mig själv i tangon, en skymd del av mig själv som inte kroppsligt är kvinnlig men som tydligt finns i själen, som måste finnas där, för att jag överhuvudtaget skall känna igen henne och smälta samman med henne. Att jag egentligen är en halv människa, kanske inte bara halv, utan en fjärdedel eller sextondel, beroende på situation. Att jag till och med kanske är rörlig, i att kunna vara Ett för en stund med mig själv i min ensamhet, och ändå vara Ett, en stund på dansgolvet med en annan människa. En skolning kanske, ett sätt att se på mig själv, som skapar större livskraft och glädje, än denna att jag är något som alla andra skall anpassa sig efter. Att jag är en relativ människa och inte en statisk. Att jag i mötet med andra människor antingen är lika lång, kortare eller längre.
Förresten har jag fått nackproblem av att luta mitt huvud framåt i mötet med kortare dansare, vilket de flesta är. Att sträcka på nacken är som att bli en ensam fyr, två meter upp i himlastormarna.
Tanken om att allt kan vara ett knapplöst möte eller ett långt och utdraget älskande är fullständigt fascinerande. Att i livet alltid se till att det finns någon livskraftig att dansa med, någon som man tillsammans med, gör, vad det nu är man gör, till ett knapplöst möte eller ett flera timmar långt älskande.
Att precis som i tangon lära sig vem som är dansbar, vem som skulle kunna passa till en knapplös dans eller en hel kvälls dans, med oanade höjdpunkter. Att göra mig själv till en virtuos människa, samtalspartner, samarbetspartner, en knapplös eller långvarig älskande människa.
I lördags hade jag en lång kvälls älskande med en underbar människa. Vi dansade och talade i timmar. På ett sätt ett knapplöst möte, eftersom vi inga andra anknytningar har än tango. Ett möte, en mörk torsdags kväll, på en milonga. Plötsligt tänds en stjärna och för en stund älskar vi på pistan, och stämmer sedan möte för att älska ännu längre på en annan pista, och sedan avrunda det genom att älska med varandra i kylan utanför en tunnelbanestationen i flera timmar utan att beröra varandra på något annat sätt än med ord.
Tänk att istället för att se det som ett förspel, se det som själva akten, själva njutningen och glädjen. Ett underbart sensuellt möte i de ämnen och beröringar jag älskar. Och sänggåendet med penetration och kroppslig stimulering som enbart ett sätt att föröka sig, att sätta ett barn till världen, ett minimum 18 årigt projekt och troligen ett livslångt sådant.
Rör jag mig ständigt i vad jag älskar kommer allt och alla att bli mina knapplösa eller långvariga sensuella möten.
Att i livet och dansen vara sensuell, njutande, närvarande, visa omtanke, öppenhet, förtroende och gemenskap. Ha sex och äta när jag är hungrig men alltid med mening, inget sex med någon som jag inte vill ha barn med, vare sig jag kan eller inte. Ej heller äta utan att äta vad kroppen önskar, och inte äta för njutnings skull, utan att vara hungrig eller äta för att få en skjuts av socker. Njutning och mening behöver gå hand i hand.
På dansgolvet kan jag njuta till fullo av att vara vi, vara Ett, av allt meddansaren är, utan att för en sekund tänka på något annat. Att själva dansakten är höjdpunkten, själva livsmeningen. Allt tillbakahållande sätter bara tryck på att den energin behöver komma ut någon annanstans, gud förbjude i något meningslöst och skönt som sedan leder till smärta. Om jag får älska på dansgolvet (livet) behöver jag inte underhålla galleriorna, pressa mig in i förhållanden, med människor som jag inte älskar, fast jag är med, för att jag känner mig ensam, och för att sexualiteten är mitt enda sätt att känna närhet och sensualism.