Parrörelse: att vända eller inte vända

Tango vänder också mycket, även om detta inte lärs ut i nybörjarklasser. Vilka möjligheter finns?

Det är här tango kan bli komplicerad. Eftersom vi försöker upprätthålla parets anslutning och avstånd kan vi betrakta parets överkroppar som ganska ”monolitiska”. Vi kommer nu att undersöka alla möjliga steg och symmetrier med denna anslutning som vår enda begränsning. För varje samtidigt steg kommer det att finnas en rotationsaxel för denna enda fyrbenta kropp.

Intressant nog, på den här sidan spelar det ingen roll alls vilken fot ledaren eller följaren står på! Vi kliver helt enkelt med vår fria fot, som alltid.

 

Tillsammans motsatt

Vi kommer att representera anslutningen med ett linjesegment som förbinder stödjande (stående) fötter för båda partnerna. Efter steget kommer denna anslutningslinje att ha flyttat någon annanstans.
Det finns tre möjligheter. Anslutningslinjerna före och efter:

  • korsa inte (jag kallar detta för partners som går vidare);
  • skär (jag kallar denna partner för att flytta motsatt);
  • touch (jag kallar detta gränsfallet).

Anmärkning: det finns ingen ”officiell” tangoterminologi för detta så vitt jag vet.
Exempel på alla fall visas i stegdiagram på nästa sida.

 

Partner som går vidare

  • Om båda stegen har samma längd blir det ingen rotation av paret.
  • Om inte kan det bli mycket rotation (upp till nästan ett halvt varv).
  • Vi säger att partners rör sig mer eller mindre åt samma håll.
  • Parets rotationscenter kommer att ligga bakom en av partnerna, eventuellt förskjutna åt sidan.
  • Mängden av parets rotation är ett resultat av skillnaden i steglängd.

 

Partners rör sig mittemot

  • Ju större steg, desto mer roterar paret. Med små steg kan det finnas en begränsad mängd rotation (upp till nästan ingenting).
  • Vi säger att dansarna vänder sig om varandra.
  • Parets rotationscentrum kommer att vara någonstans mitt emellan, möjligen förskjutet åt sidan.
  • Mängden av parets rotation är ett resultat av kombinerad steglängd.
  • Exempel: partners möter varandra, ni kliver båda åt vänster framåt.

 

Gränsfall 1: svängen (giro)

  • Ändarna på anslutningslinjesegmenten möts i samma person: den personen stannar där han/hon är (inget steg) och kommer att svänga och göra en giro, partner kliver runt.
  • Vi säger att en dansare vänder sig om den andra.
  • Parets rotationscentrum kommer att vara den icke-stegande men svängbara partnern.
  • Mängden av parets rotation är ett resultat av steglängden för personen som kliver runt.

 

Gränsfall 2: förskjutningen (sacada)

  • Ändarna på anslutningslinjesegmenten möts i den andra dansaren: det här är ett mycket intressant fall där en persons steglinje tar positionen för anslutningslinjen och anslutningslinjen flyttar dit den andra personens steglinje var. Detta kallas en sacada av denna första person. Han/hon följer bokstavligen den andras väg och går till där den här personen stod. Åtminstone nästan. Eftersom vi vill kliva (nästan) samtidigt, skulle detta vara omöjligt utan att hoppa. Så det här steget måste vara lite vänster eller höger från benet som kommer att lämna (bakfot), vilket gör att en sacada alltid blir mycket liten, antingen längs eller motsatt. Detta spelar ingen roll i praktiken, men öppna steg och korssteg (för dansaren som gör sacada) blir också omvända av detta val, det är allt.
    Anmärkning om stegtypen för sacadas: det här är kontraintuitivt. Det kan verka logiskt att inte vända detta, och helt enkelt använda samma stegtyp och parets rörelse för det inre steget som för det yttre steget. Detta skulle dock bara överensstämma med en definition av stegtyper i förhållande till en linje som förbinder mittlinjerna för steglinjerna eller något liknande, istället för en linje som förbinder de stående fötterna före steget. Jag fortsätter att använda den senare definitionen.
  • Vi säger att dansare följer varandra (inte i betydelsen att leda och följa dock: det är alltid ledaren som leder steget, oavsett om han gör sacada eller leder sin partner att göra det).
  • Parets rotationscentrum kommer att ligga vid parets sida, såväl före som efter steget.
  • Mängden av parets rotation är ett resultat av ”attackvinkeln”, vanligtvis cirka 90 °. Det kan vara mindre, men som det mest speciella fallet har vi paret som följer varandra i en rak linje (angreppsvinkel 180 °), vilket är exakt vad vi gör i första klassen! Om vi ​​gör angreppsvinkeln ännu större och sacada ”doer” -stegen till andra sidan av bakfoten, kommer längs och motsatt sida inte att bytas ut, men parets vändriktning blir omvänd, om än medan de vänder lite och öppna steg och korssteg (för dansaren som får sacada) blir också omvända.

 

Översikt

Parets rörelse Dansare A rör sig (eget perspektiv) Dansare B rör sig (eget perspektiv)
längs åt vänster höger
åt höger åt vänster
opposite åt höger åt höger
åt vänster åt vänster
Begränsning En dansare går mot foten av partner (sacada), eller går inte alls (giro)

 

Använd utrymme klokt på välbesökta Milongas

Att ta små steg är alltid en klok sak att göra på pistor med många dansare. Men vilka av de större stegen är de bättre alternativen?

Det är intressant att lägga märke till att den motsatta rörelsen med lika steglängder, med rotationscentret någonstans mellan partner (”kortaste” sväng) faktiskt är det mest naturliga att göra i välbesökta milongor, eftersom du kommer ganska nära att byta plats med partner. Att gå tvärtom tar faktiskt mest plats, särskilt med stora steg, eftersom du nästan båda flyttar till en långt borta ny plats.

Som ett exempel, i din första ocho -klass ”tar” eller ”följer” ledaren vanligtvis följarens ochos med sidosteg mot samma sida (längs). Att flytta (med sidosteg eller egna ochos spelar ingen roll) i motsatt riktning tar dock mindre plats, innebär att paret vänds och framkallar en helt annan känsla! Testa!

Parets rörelse

Ett rörelse åt vänster lägger till parets rotation medsols, och på samma sätt gör ett högeråtdrag rotationen moturs. Men om det finns rörelse längs, avgör det största steget känslan av rotation.

Parets rörelse Olika längd i steget Dansare A:s steg Dansare B:s steg Paret roterar
Med varandra
A: s steg större än B: s steg (A ”vinner”) åt vänster
åt höger medsols
åt höger åt vänster motsols
A: s steg mindre än B: s steg (B ”vinner”) åt vänster åt höger motsols
åt höger åt vänster medsols
Mot varandra
Spelar ingen roll åt vänster åt vänster medsols
åt höger åt höger motsols