Innehållsförteckning
Omfamningen, samhörigheten och dissociationen
Omfamningen kan vara öppen eller sluten. Ofta har paret en öppen omfamning om någon i paret känner sig osäker.
I en välfungerande omfamning försvinner mitt jag, och blir mer som ett flöde, utan en egentlig fast närvaro, som om ett rinnande vatten, där ingen del av vattnet, utan allt vatten är en närvaro, i dess oändliga uttrycksfullhet.
En uttrycksfullhet delad med mitt bultande hjärta, som upplever något liknande, där det så integrerat slår sin mjuka bestämda slag i full harmoni med alla andra organ i kroppen. Ett hjärta så välintegrerat att det kan ägna all sin närvaro åt fulländning. En fulländning vi ser i alla kroppens organ, något alldeles oerhört finns i våra kroppar att beskåda och lära av. Att vara djupt integrerad ger möjlighet att fullända den helhetslika unika spegling varje människa är.
Lyssnar till Bach, går alla de rikliga fraseringar och rytmförändringar som hela tiden faller som vindutsatt regn. Förstår att det tar åratal av träning att hinna med i alla dessa steg och ännu längre träning för att kunna göra det med någon annan. Men med åldern kommer tålamodet och till den, den ökande kärleken till tangon med upplevelser och känslor som från en annan värld.
Anslutningen
Det är viktigt att dansparet alltid förblir anslutna under hela dansen genom omfamningen. Överkropparnas relativa orientering ändras aldrig. Överkroppen förblir alltid riktad mot någon gemensam ”mittpunkt” för paret.
Mer detaljerat: det behöver inte vara exakt på linjen mellan partner. Således behöver inte bålen möta varandra bokstavligen. Med förbli ansluten, menar jag att det måste finnas denna punkt som är exakt i mitten och framför båda era bröstkorgar, som också måste vara på samma avstånd. Så en axel mot mitten av en bål är fel. Bålarna själva kan dock vara i vilken vinkel som helst, även upp till 90 °.
Att bröstkorgarna rör vid varandra, kallas nära omfamning. Om inte, kallas det öppen omfamning. När det väl är valt är avståndet också mer eller mindre fast, åtminstone under enskilda steg.
Tangoparet blir en kropp på fyra ben.
Små anpassningar
Normalt förblir man mer eller mindre på samma avstånd från sin partner i omfamningen. Detta är ingen järnregel; men förändringar ska ske relativt långsamt och på ett bekvämt sätt. De ska ske ur val, inte som ett oväntat resultat av stegriktning och storlek. Detta kan kräva avancerad teknik.
Små anpassningar i omfamningen behöver dock alltid vara möjliga när som helst och är grundläggande skicklighet och artighet! Glidning av följarens vänstra arm längs ledarens högra arm måste alltid vara möjligt, men håll dem i kontakt medan de är öppna.
Armarna
Armarna är på axlarna och axlarna på bålen. Det är allt som finns. Det kallas ramen. Det får inte finnas någon aktiv relativ rörelse här. Detta är oerhört viktigt. Men det kommer nästan ingen kraft heller. Du behöver en avslappnad muskelton. Du behöver inte dina armar för att dansa tango, förutom att kommunicera (inte förstärka) bålrörelsen i öppen omfamning till en följare med slutna ögon. Annars ska du bara inte använda dem. Om det du gör känns som att använda dem, är det fel. Många dansare skulle ha stor nytta av att dansa med armarna på ryggen.
Och varje vertikal rörelse av armbågarna eller armarna är ett komplett nej-nej! Rytmen är där, uttryck den med fötterna, inte genom att använda dina armar som vingar. Och även om jag tror att det mestadels är ledarna som missbrukar sina armar, verkar den gemensamma följarens misstag trycka nedåt med din högra hand och knyta din vänstra armbåge inåt. Varje kraft – om den finns alls – är rent horisontell.
Jag tror personligen att det bästa sättet att lära sig att leda och följa – eller åtminstone hur man undviker att lära sig många dåliga vanor – är att inte använda armarna alls. Det är verkligen en intressant övning som tvingar dig att ta dig tid och börja med de minsta rörelserna. De kommer att växa, oroa dig inte.
Dissociation
Dissociation av kroppen i tango betyder: underkropp och överkropp vinklas åt olika håll i omfamningen (mycket typiskt för tango). Detta möjliggör stor rörelsefrihet med benen, samtidigt som du håller dig nära tillsammans med överkropparna under hela dansen.