https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1554374&fileOId=1852731
Sammanfattning
Titel: Dansimprovisation, ”…då kan man ju inte säga att någonting är rätt eller fel, fast det
kanske man kan…”
Författare: Helena Jönsson
Handledare: Anna Houmann
Syftet med denna studie är att undersöka mål och mening med undervisning i
dansimprovisation. I studien har jag genomfört fyra kvalitativa intervjuer med informanter
som undervisar i ämnet.
Genom litteratur och intervjuer belyser jag dansimprovisationen som begrepp och fenomen.
Informanterna ger en bild av hur deras undervisning går till, vad det innebär att improvisera
samt beskriver vilka mål de vill uppnå med undervisningen.
Resultaten visar att dansimprovisation innefattar både uttalade och outtalade syften.
Undervisningen syftar till att utveckla dansare maximalt inom sin konstform men är även
karaktärsdanande och personlighetsförändrande till sin natur. Improvisationen kräver ett
speciellt förhållningssätt inte bara till dansen utan till allt man möter i livet och idealet för
improvisatören är en självförverkligande, kreativ människa som beskrivs som fri.
Nyckelord: Dansimprovisation, frihet, kreativitet, postmodern dans, danspedagog