Innehållsförteckning
- 1 Tango Helheten tangokurs
- 1.1 Lär dig själv dansa Tango
- 1.2 Förberedelser för att
- 1.3 Goda råd, Tango Helheten tangokurs
- 1.4 Att dansa tango med själen i Tango Helheten tangokurs
- 1.5 Milonga
- 1.6 Vänskap
- 1.7 Självförtroende och att dansa tango med själen
- 1.8 Ett möte med en annan människa
- 1.9 Introduktion till Argentinsk Tango i Tango Helheten tangokurs
Tango Helheten tangokurs
Tango är möjligt att lära sig själv. Man behöver inte ens en partner för att börja dansa. I själva verket är ensamdansen en förutsättning för att lära sig Tango.
Ju mer man övar ensam, desto lättare blir det att dansa med andra. Utforska gärna båda rollerna, eftersom dessa innehåller rörelser och ansvar som båda behöver dela. Följaren t.ex. behöver lära sig att gå effektivt baklänges.
Om man önskar lära sig att dansa som Ett utan att använda rollerna föra och följa är det viktigt att lära sig allt, t.ex. hålla en subtil ram och skifta reflexmässigt mellan parallellt och korsat system.
Lär dig själv dansa Tango
Att lära sig själv dansa Tango är också en möjlighet. På hemsidan finns en ”manual” vilket gör det möjligt att förstå hur Tangon dansas. Vilket i sin tur endast kräver att man får möjlighet att praktisera vad man förstår. I Stockholm finns goda möjligheter att gå på praktika, fyra ggr. i veckan faktiskt.
Vilken man kan besöka och helt enkelt säga att man är nybörjare när man bjuder upp eller blir uppbjuden. Många dansare hjälper gärna nybörjaren in i gemenskapen. Ju fler vi är desto mer får vi dansa och desto fler tillfällen blir det att dansa.
Förberedelser för att
Stanna gärna hemma om du är smittsamt sjuk.
Mjuka skor, för att göra det mindre smärtsamt att beröra varandras fötter när olyckan är framme.
Bekväma, rena kläder.
Ta en dusch eller ett bad innan dansen och borsta gärna tänderna.
Dofter, som parfymer, cigarettrök eller snus bör undvikas. Eftersom omfamningen är tät, känns alla dofter mycket starkare, än när vi umgås eller rör oss i närheten av varandra på ett vanligt sätt.
Undvik droger eftersom dessa påverkar balans och omdöme.
Ta gärna med något att dricka i eftersom arrangören sällan vill diska efteråt, Vi är rädda om Naturen om vi inte använder engångsartiklar som plastmuggar.
Mår du bra när du kommer till dansen ökar möjligheten för en trevlig kväll. Ibland kan tangon kännas svår, och ofta beror det på att vi inte mår riktigt bra. Om det är obalans mellan dansarna kan situationen också kännas påfrestande, vilket gör att ett gott humör kan vara viktigt för att stå ut med utmaningen. Att lära sig dansa ensam, och som förare och följare ökar möjligheten att få dansa och därmed få en trevlig kväll.
En annan viktig aspekt är att ha tålamod. Som ny på dansgolvet kan man ha alla möjliga tankar om hur det borde vara eller skall vara, men verkligheten kan vara en annan. Ett klokt sätt att hantera detta är att ta det lugnt och luta sig bakåt. Det tar ett tag att vänja sig vid allt nytt, och det gäller även de som dansat ett tag.
Man vill bekanta sig med varandra, alla på sitt sätt och i sin egen takt. Ibland får man vänta, även som en erfaren dansare på att alla skall dansa färdigt med sina favoriter, innan de väljer att dansa med alla andra. På många sätt skiljer sig inte dansen från att komma som ny till en klass, eller till ett nytt arbete.
Att fokusera på tangon i sin helhet kan också göra kvällen mer njutbar. Att mindre fokusera på att få dansa och mer på att njuta av allt. Musiken, stämningen i de dansande paren, kläder, skor och lokal kan ge kvällen en vacker lyster. Att göra sig attraktiv för dans handlar inte bara om utsidan utan också om insidan. Att må bra, vara social och njuta av att dansa är tre viktiga ingredienser i tangon.
Goda råd, Tango Helheten tangokurs
- håll höfterna raka. I Tangon behöver båda dansarna vara mycket medvetna om parets fötter. Detta är inte möjligt om vi vickar på höfterna, eftersom stegen då döljs.
- Samla knäna. Låt fötterna vila eller passera tätt intill varandra i stående eller gång.
- Balansen behöver ligga i främre delen av foten. Eftersom vi i tangon dansar så nära varandra, med ett stort och rikt utbud av steg och dansar med improvisation behöver vi plats för fötterna mellan oss. Att luta sig en aning framåt underlättar detta när vi går och står still.
- Dansen sker i överkroppen. Kroppshalvorna speglar hela tiden varandra i den egna kroppen. För att dansarna skall kunna förstå och dansa tätt tillsammans behöver överkropparna som är tätt förbundna, sitta ihop och styra fötterna, och inte tvärtom, vilket är lätt att tro.
- Omfamningen formar en större bröstkorg. Där armarna är som revben och inte som spaghetti. Det är viktigt att omfamningen är lite elastisk, men lika viktig är att den är fast för att kunna omedelbart förmedla meddansarens position och avsikter. Är armarna som spaghetti går det inte att dansa tillsammans, då blir det två som dansar var för sig.
- Gå aldrig så att du faller in i steget. Varje steg behöver tas utan att du kan förlora balansen. Det går inte att få en tangodansare att snubbla eftersom foten sträcks ut, fortfarande i full balans, sätts ner, och kroppsvikten överförs. Om du sett en katt, eller tiger smyga på sitt villebråd vet du vad jag menar. Golvet består av öar på vilka dansaren mycket välbalanserat placerar sin fötter och för över vikten på.
Att dansa tango med själen i Tango Helheten tangokurs
Dansar extra fint med en av dansarna. Vi dras till varandra på grund av hur märkligt självklart vi dansar. Blir lika förvånad varje gång det händer. Kan inte avgöra om vi tycker om varandra och därför dansar så bra eller om vi dansar bra och därför tycker om varandra. Eller är vi på något sätt förbundna, som om det i tangon finns släktdrag, sätt att dansa på som fungerar med andra av samma sort. Hon är en duktig dansare, dansat länge och dansar flera olika danser.
Milonga
Hon säger att hon inte vågar gå på Milonga för att det är elitistiskt och att dansarna är förnäma. Undrar om hon brottas med dåligt självförtroende eftersom hon dansar jättefint. Upplever själv att det är viktigt att vara, vad skall jag säga, uthållig. Att ha tålamod att vänta, utan att tappa humöret. Att ge sig själv och andra möjlighet att vänja sig vid varandra.
Låta de vana dansarna dansa med varandra för att till slut ge nykomlingarna chansen. Har man tappat humöret innan detta händer förstärker man tanken om att andra inte vill dansa med en, istället för att tänka att jag har inte lust att dansa med er för ni inte dansar med mig direkt.
Viktigt är också att komma ihåg att alla känner sig obekväma på milongor. Alla känner trycket att vara duktiga, att duga, att inte göra bort sig. Kanske kör man med säkra kort och dansar med någon man har med sig eller med de man vant sig att dansa med. Man vågar helt enkelt inte prova på ett osäkert kort. På det sättet är det vist att inte gå ensam på sina första milongor eftersom det kan vara bra att visa upp vad man kan för andra och dessutom skapa mer självförtroende genom att få dansa.
Kanske är det lätt att få intrycket att de som dansar på milongan känner varandra väl, välkomnar andra med egen trygghet och gott självförtroende. Men olyckligtvis är det nog snarare tvärtom, alla kämpar för att våga dansa framför andra. Jantelagen är nog lika tydlig på milongan som på andra platser.
Vänskap
Efter att ha dansat några år, har jag tillskansat mig erfarenheten av vilka jag kan dansa med och vilka som av någon anledning jag inte vet, väljer att inte dansa med mig eller ens titta åt mitt håll. Troligen är det viktigt att bygga upp ”vänskaper” med andra dansare över tid. På introduktioner, kurser, workshops, praktikor och milongor.
Det tar helt enkelt tid, som på alla andra platser, i arbetsliv, på fester och tillställningar för att komma närmare andra. Detsamma gäller också förmågan att hålla sig själv under armarna, att i olika sammanhang ha tillräckligt med ”omtanke” för att sitta och vänta på sin tur, på det där första mötet.
När dansarna har dansat igenom sina vanliga dansare och börjar titta efter någon ny att dansa med, kan det vara ens tur och då gäller det att inte ha förlorat sig själv redan. Att ha med sig en strategi på sina första milongor och praktikor kan vara viktigt. Att ha stöd i sina tankegångar och inte hamna i svarta hål inom sig själv.
Tangon är också en känslig dans, i den mening att man släpper någon så otroligt nära sig själv och dessutom förväntas samarbeta i den närheten. Att omfamna andra och sig själv med mycket omtanke är en väl vald strategi. Att istället för att förskjuta sig själv eller andra, säga till sig själv att det här är svårt och känsligt. Att ta det lugnt, låta sig själv och andra vänja sig. Vara en omtänksam dansare även när vi inte omfamnar någon.
Självförtroende och att dansa tango med själen
På många sätt kan det vara bra att vara lite extra fet i självförtroendet för att också kunna bära situationer som är spända och snabbt kunna svälja ”misstag”. Härligt är att istället för att känna sig dålig, kunna skratta tillsammans och fortsätta dansa som inget har hänt. Att kunna bära varandra när det behövs är också en bra egenskap. Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag att de jag dansar med, har jag lärt känna under åren.
Vissa tog det flera år innan jag fick dansa med. Vissa har jag ännu inte fått dansa med efter åtta år. Intressant på många sätt. Omvänt finns det ”nybörjare” som jag valt att inte dansa med, och andra som jag skrämt bort från tangon, eller satt mig i respekt hos utan att ha velat det. Och åter andra som jag låtit vara som dom är, bara följt dom i deras egen nybörjartolkning av tangon. Dansare som efter något år kommit och tackat mig för att jag var snäll emot dom i början.
Ett möte med en annan människa
För mig, är tangon ett möte med en annan människa. En slags förhandling från det första ögonblicket. Tittar hon inte på mig så finns jag inte för henne. Något det kan ta tid att vänja sig vid. Likaså kan det vara besvärande med dansare som är för påflugna. Som struntar i mirada och cabeceo och trotsigt stirrar en i ögonen och säger att de visst kan dansa, 🙂 , som om det var det enda som behövs för att få dansa med vem man vill. Ja, på många sätt kan det också vara ett sätt att lära sig människoflorans alla uttryck och sätt att vara. Vem jag är tillsammans med andra.
Att dansa med korta långa, runda, saktmodiga, temperamentsfulla, rörliga, tröga, stela, glada, rädda, arga, avstängda, skickliga, överlägsna, närgångna, distanserade och roliga kräver alla sina tribut i mig själv. Vad jag blir i mötet med andra behöver jag omfamna och visa omtanke. Tango är inte bara en fötternas dans utan också en social skola.
På det sättet kan det vara lättare att förstå jobbiga stämningar på dansgolvet, om man tillskansat sig konsten att ta steget men inte brytt sig om kärleken i omfamningen. Detta att kunna inte bara hålla om med armarna, utan också med själen.
Det ligger också i vår natur, att socialisera. En obetvinglig lust som förr eller senare tar sin tull, i form av att vi tar kontakt, eller blir uppgivna. Vi kommer inte undan att vi är sociala varelser.
Introduktion till Argentinsk Tango i Tango Helheten tangokurs
Den börjar med introduktion. I vilken tips på platser som ger introduktion ges och följs sedan upp av vilka man kan vända sig till för att gå en nybörjarkurs.
Sidan förberedelser innehåller allt man behöver veta inför sin första praktika eller milonga. Den följs av Stockholms lärare och arrangörer.
Sidan de första stegen med undermeny, strukturanalys med undermeny och rytm med undermeny är alla till för den som vill förstå den teoretiska delen. Har man den delen klar i huvudet behöver man inte gå på kurs. Utan kan istället ägna sig åt att öva teorin på praktikor och milongor.
Att ha en fast danspartner kan kännas tryggt och enkelt, men det kan vara svårt att få ihop tider som passar och man kan också fastna i varandra, bli medberoende i den andres svagheter och egenheter. Att lära känna flera på kurs och praktika ger en bra grund för att kunna gå ut och dansa, få en mer effektiv och bredare feedback på dansandet.
Tycker inte att man skall vara rädd för att gå ut på praktikor och milongor om man är tydlig med att man är nybörjare. Blir man uppbjuden eller bjuder upp kan man säga att man är nybörjare och ge möjligheten för meddansaren att avböja eller ta sig an utmaningen.
Även om man inte får dansa är det bra att visa upp sig och bekanta sig med omgivningar och musik. Låta andra vänja sig vid en och sig själv vid andra. Söndagspraktikan hos Joel och Sara på Mariatorget är en fin plats att börja på som bjuder på en blandning av dansare på olika nivåer, en mysig lokal, omtänksam stämning och trevliga arrangörer.
Det finns många dansare som mer än gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter och som gärna dansar med nybörjare.
Viktigast av allt tycker jag är timmarna på pistan. Ju mer man dansar desto djupare blir upplevelsen. Utan praktiserande växer inte tangon. Det sägs att man måste vara två för att dansa tango men det stämmer inte alls. Det går utmärkt att dansa ensam, både på praktikan, hemma, eller i väntan på buss eller pendeltåg.
Att öva balansen och vänja benen att gå på ett mer naturligt, utvecklat sätt än vad vi vanligtvis gör, behöver man inte vara två för att göra. Tango är att gå, och i början behöver man inte mer än att tryggt, långsamt och omtänksamt gå framåt, bakåt och åt sidorna.
Det finns ingen anledning att ha bråttom, tro att det blir roligare bara för att man kan lite mer. Att vara i ögonblicket, fullt närvarande, med omtänksamhet i världens finaste omfamning, räcker långt även fast man går lite framåt, lite bakåt och lite åt sidan. Äran att få möjlighet att stå nära någon och att få röra sig samstämmigt är något alldeles enastående.
Att gå ut och dansa kan vara påfrestande, speciellt om man är okänd i sammanhanget och nybörjare, precis som i alla andra sammanhang där man är främmande. Av det skälet kan det vara bra att ha en strategi i alla fall om man är social fobiker eller blyg. Att lära känna varandra tar tid. Argentinsk tango har egenheten att släppa någon in på skinnet, bokstavligt talat. Mycket närmare än så kan man inte komma en annan människa rent fysiskt, vilket också betyder att det är en serie personliga zoner som behöver passeras.
För egen del var början svår, då jag inte hade dessa tankar i huvudet utan bara ville dansa. Men efter ett tag insåg jag att vi just behöver tid för att lära känna varandra, vilket fick mig att prova en omvänd taktik, det vill säga att bara sätta mig ner, njuta av musiken, dansarnas oftast underbara ansiktsuttryck, vackra kläder och skor, och lokalens förhoppningsvis vackra inredning.
Istället för att vara koncentrerad på att få dansa och bjuda upp någon, blev jag istället någon som lugnt satte mig ner, deltog i glädjen, och vande mig vid de andra och de andra vid mig. Efter en stund omvandlades känslan av att vara en främling som trängde sig på, till en känsla av välbefinnande, vilket självklart ökar möjligheten att få dansa och väcka andras inneboende önskan att få lära känna nya människor.
Gjorde en liknelse vid att gå till ån och fiska. Där det ena scenariot var att jag bara fokuserade på att få fisk. Allt hängde på att jag skulle få napp, kämpa en stund med fisken och sedan segrande dra upp den ur vattnet, och fick jag inte det blev jag sur och tyckte att allt var eländigt.
Istället för det andra scenariot där jag gick till ån för att fiska, men istället för att fokusera på just fisken fokuserade på ALLT, njuta av allt, sol, glittret i vattnet, vindens sus och rörelser mot huden, rasslande löv, djurens flykt och rörelser, växtlighet och den inre glädjen att få göra något jag tycker om.
Plötsligt förvandlades något svårt och ohanterligt till något fantastiskt och angenämt. Resultatet lät inte heller vänta på sig eftersom människor, likt andra djur, har en fenomenal förmåga att känna vilket tillstånd alla andra befinner sig i, vilket gör att det är lättare att få ögonkontakt, bjuda upp andra och bli uppbjuden själv. Att vara frustrerad, känna sig utsatt och kanske desperat gör det inte lättare att få dansa. Att njuta av tillställningen redan när man kliver över tröskeln är att föredra.
VId ett annat tillfälle, kändes det svårare än någonsin att få kontakt och få dansa. Min fobi gick på högvarv och jag funderade allvarligt ett ögonblick på om alla utom jag hade mötts innan dansen och bestämt att de inte skulle dansa med mig. Mitt förnuft avfärdade tanken och började söka efter ett annat svar.
Insåg att jag hade sovit dåligt, inte ätit middag och bråkat med min mamma. Gick hem. Sov ut. Ringde mamma och pratade ut. Åt ordentligt och gick ut igen. Och Le voilà !, alla ville plötsligt dansa med mig.
Slutligen skulle jag vilja be nybörjaren vara uppmärksam på att tango inte bara kan väcka svåra känslor utan också formidabelt härliga känslor. Att kunna skilja på vilka känslor som argentinsk tango väcker tillsammans med någon, är inte nödvändigtvis känslor som finns utanför tangon, även om det kan kännas så på dansgolvet. Var rädd om dig själv och dina meddansare.
Vänta gärna med att ge dig in i relationer innan du vet om det var tangon som sådan som satte dina känslor i gungning eller om det faktiskt var personen du dansade med. Helst vill vi inte såra varandra, göra tangoupplevelsen sådan att man lämnar den, eller blir bitter och sprider sin erfarenhet över pistorna. Försök hålla dansupplevelsen på dansgolvet och var försiktig med att ta den därifrån.
Älska tangon, bevara den och låt den frodas.
Allt som skrivs här är min personliga tolkning av kurslärarna i Stockholm. Det kan vara bra att veta att jag endast gått två kurser. En nybörjarkurs och fortsättningskurs på Tango Norte, vilka inte finns längre. Kurserna leddes av Gustavo och Maria. Maria är en rolig, lättsam människa och lärare som både arrangerar tangomilongor, praktikor och workshops i Mmtango. Min erfarenhet av kurser är därför begränsad men jag har mött alla tangolärare på ett eller annat sätt genom åren.
Som högkänslig och social fobiker är det viktigt med en positiv och glädjande kursform eftersom jag är mycket duktig på att kritisera mig själv och uppleva stämningar på ett hudlöst vis. Är också en människa som föredrar att lära mig själv, vilket gör det viktigt att få tillgång till ”manualer” med tydlig information om hur något fungerar.
Fann en sådan manual på en hemsida som hette Tango Secrets. Den finns inte längre men den finns här på hemsidan, översatt till svenska av Google translate vilket gör den svenska versionen lite mindre välbeskrivande än den engelska.
Under arbete…
Introduktion
Kan också kallas prova på, vilket kan vara ett effektivt sätt att få känna på tangon innan man tecknar sig för en kurs. Introduktioner finns som kategori i kalendern, klicka här. Mmtango med Maria Garcia har introduktioner på Söndagar i Hammarby sjöstad. Hon är mycket kunnig, social, trevlig och rolig. Ger bra råd till nybörjare, är DJ, erfaren och har egna kurser. Om inte annat så är ett möte med henne informativt och garanterat roligt :).
Praktika
Att gå en kurs hos samma arrangör som också arrangerar Praktika är en fördel då det finns fler tillfällen att få lära känna kursdeltagarna, som sedan förmodligen kommer bli dina vänner och dyka upp på milongas genom åren. Att lära känna andra dansare gör det lättare att gå ut och få dansa efter kursen.
Ett råd till nybörjaren är att inte vara rädd för att bjuda upp. Viktigt är dock att säga att man är nybörjare så att meddansaren får en möjlighet att avgöra om hen vill dansa. Oftast ser den mer erfarne dansaren vem som är nybörjare innan man blir tillfrågad.
En bra praktika för nybörjare är Practica S på Mariatorget på Söndagar.. Med en mysig lokal, en bra blandning av olika nivåer av dansare, trevlig arrangör och lättsam stämning, En bra ingång för den tangointresserade. Ta gärna för vana att presentera dig för arrangören av praktikan som nybörjare och fråga vem som gärna dansar med nybörjare.
Ett bra sätt att komma igång, eftersom arrangören oftast känner sina besökare. Det finns många som gärna lär ut tango men också många som tycker om att träffa nya människor.
Tango Nortes onsdagspraktika kan också vara bra, då det finns en avskiljd del av dansgolvet för nybörjare och dansare som övar, men stämningen är inte lika mjuk och trevlig som på Practica S och Humilde. Att ta med sig en partner att dansa med, är nog fördelaktigt. TN har också en instruktion (workshop) på grundnivå, vilken ingår i praktikan, som är lärorik. Workshopen har ofta besök av nybörjare vilket gör det till en bra plats att träffa intresserade dansare på samma nivå.
En rolig praktika är Praktika Humilde varannan torsdag i närheten av Hornstull. Hålls i en festlokal, i en bostadsrättsförening. Arrangören är mycket rolig och propsar på att alla skall dansa med alla i en så kallad Humilde Tanda. Praktikan är mycket prisvärd. Dansnivån är något högre än på Praktika S men det kommer nybörjare då och då. Dansarna tar sig gärna an en nybörjare.
Workshops
Kurser
Milonga