Stilar i argentinsk tango

(Saxat och översatt från https://www.heritageinstitute.com) och https://tangopalatset.se/tangons-olika-stilar/

Så dansas tango idag

När det nu är flera hundra år sedan tangodansen påbörjades och den har utvecklats i så många olika varianter. Ja, då kommer det att vara svårt för de flesta att hålla sig till en av dessa. Den tango som idag dansas brukar innehålla olika ingredienser från alla dessa fyra argentinska stilar. Detta gäller speciellt dagens stora kända tangodansare, som aldrig tvekar att blanda dessa stilar. Detta i allt från social dans till den dans som utspelar sig i internationella danstävlingar. Idag används heller inte dessa stilars namn, utan det har blivit mera territoriala namn på tangodansens stilar. Här kallas det då för Tiodansens tango, finsk tango, europeisk tango och amerikansk tango. Det som används i tiodansen är idag en blandning av amerikansk tango och tango fantasia.

Salong Tango

Tango med öppen omfamning
Salon Tango är lämplig för dans på större dansgolv, danshallar och balsalar eftersom den öppna omfamningen och upprätt position kräver mer utrymme än den nära omfamningen och de korta stegen i Tango i milonguerostil. Salon Tangos relativt öppna omfamning (eller växlande omfamning), tillsammans med det extra utrymmet mellan dansare i större hallar ger möjligheter till rörelser som sacadas (benkörningar), ganchos (benkrokar), barridas (fotdrag) och boleos (svep) ). Juan Carlos Copes Open Embrace För ett exempel på Salon Tango se videoklippet av Juan Carlos Copes som dansar i Carlos Sauras film Tango. Tänk på att detta är en koreograferad föreställning i en film när du tittar på det här klippet. Även om det är ett exempel på Tango när den är som bäst, måste dansare i det verkliga livet upprätthålla en danslinje moturs och måste vara uppmärksamma på andra dansare när de leder eller utför utsmyckningar och dramatiska drag – särskilt boleos – eftersom de spetsiga hälarna på en kvinnas sko kan skada andra dansare. När musiken är långsam ligger tonvikten i Salon Tango på det långsamma, smidiga och avsiktliga utförandet av varje steg eller rörelse. Varje partner hittar sitt centrum och ansvarar för sin balans. När hon utför ett mönster som en molinete (en cirkulär vinstock) runt mannen använder kvinnan inte mannen som stöd.

 

Milonguero Tango nära omfamning

En milonguero är en person som dansar på milongas – sociala danser. Milonguero Tango är bäst lämpad för små eller trångt dansgolv som de som finns i storstädernas kärnor, eller de som finns i caféer och restauranger. Många förespråkare för den argentinska tangon kommer – med missionärsiver – att berätta för andra att detta är det enda sättet att dansa Tango. Det är ett sätt. Omfånget eller danshållet i milonguerostil Tango är väldigt nära och intimt. De två kropparna lutar sig något framåt, och om partnerhöjderna är ganska väl anpassade kommer partnerns kroppar att röra vid bröstbenets område. Partnernas ansikten eller huvuden är också ofta i kontakt. Milonguero Tangos nära omfamning kräver en särskild uppsättning ledande och följande färdigheter. Mycket lite ledning sker genom händerna. Medan även i Salon Tango får kvinnan en del av ledningen genom att visuellt observera mannens axelram, i Milonguero Tango överförs ledningen fysiskt genom axeln eller överkroppsramen. Ledningen är ändå subtil, och partnerna känner och verkar röra sig som en enhet. Vad detta betyder för ledaren är att ledaren inte kan göra onödiga rörelser som kan misstolkas som leads. Om ledaren ändrar ett steg måste ledaren isolera den rörelsen från överkroppen, om inte ledaren vill att följaren följer den förändringen. Det är inte ovanligt att kvinnan eller följaren blundar och helt fördjupar sig i dansens omfamning, musiken och upplevelsen.

 

Tango Nuevo

På många sätt kombinerar Tango Nuevo eller New Tango disciplinerna Salon och Milonguero Tango och lägger sedan till något i blandningen. Det utvecklades främst som ett svar på Tango Nuevo -musik av pionjären Astor Piazzolla. Tangomusik har utvecklats från det som nostalgiskt kallas Golden Age Tango -musik – gammaldags tangomusik. Denna utveckling kräver att musiken tolkas annorlunda. I Tango Nuevo är omfamningen ibland nära och andra gånger är den öppen. Denna flexibilitet ger dansaren alternativ om hur man uttrycker musiken och kopplingen i dansen. Precis som Salon Tango kräver Tango Nuevo större dansgolv.

Neo-Tango är en sammansmältning av Tango, Tangorelaterade och andra danssteg när man dansar till icke-tangomusik-allt från långsam nattklubbmusik till Rumba, Salsa och Swing. Det blir alltmer populärt till stor oro för Tangoortodoxin. Neo-Tango dans är baserad på en grund av traditionella Tango steg. I den meningen är det inte en annan dansform. Det möjliggör dock införlivande av steg från andra danser. Neo-Tangodansare är Tangodansare med ett utökat utbud av dansmöjligheter. Det finns andra stilar av Tango. De som nämns här är de viktigaste.

Nuevo betyder nytt på spanska. Nuevo Tango eller Tango Nuevo, dansen, följde skapandet av Tango Nuevo Music. Astor Piazzolla var i framkant i denna utveckling när han införlivade inslag av jazz och klassisk musik i traditionell argentinsk tangomusik.

När dansare försökte dansa till Piazzollas kompositioner som Vuelvo al sur, inspirerade musikens stämning dansarna att införliva långsammare och större drag. Eller när du dansar Piazzollas Libertango – snabbare drag. Snart gavs namnet Tango Nuevo till detta uttryck för Tangodans. Tango Nuevo använder grundläggande Tangokoncept och anpassar dem till modern tangomusik.

För att dansa Nuevo Tango är det nödvändigt att känna till traditionella tangosteg. Nuevo Tango bygger sedan på traditionella Tangotrappor. Det möjliggör steg och innovation som annars skulle rynkas på i gammal stil, traditionell och så kallad guldålderdans.

Nuevo Tango har snabbt blivit den valda tangon med yngre Tangodansare – dansare som inte är lika bundna av strikt tradition, regler och doser och inte vad äldre dansare gör.


Tango Nuevo bakgrund

Tango Nuevo som dansdisciplin var enligt uppgift resultatet av ”Tango Investigation Group” på 1990 -talet. Gruppen blev senare känd som Cosmotango. Viktiga personer i utvecklingen var Gustavo Naveira och Fabian Salas. De fick sällskap av Pablo Veron och Chicho Frumboli.

Nuevo Tango eller Tango Nuevo dans kom till den internationella scenen med Sally Potters film från 1997 – Tangolektionen. Filmen innehåller Piazzollas musik. I filmen, när Pablo Veron dansade, skulle han öppna omfamningen av danshållet då och då. Hans steg blev ibland längre. Riktningen ändrades ofta. En sacada – ett benstöt mot partnerns ben – kom oväntat. Danseffekten var en överraskning snarare än förförelse. Gustavo Naveira och Fabian Salas dansade också i Tangolektionen.

Dans omfamna / hållning
Omfamningen i Nuevo Tango skiftar ofta från öppen till nära omfamning, den öppna omfamningen tillåter ett större utbud av mönster (även underarmsvängningar) och den nära omfamningen för delar av musiken som är långsamma och romantiska.

Dansen håller och hela hållningen är avslappnad, ännu mer avslappnad än med en Tango Milonga. Dansarna tränas dock i att vara medvetna om mekaniken i varje drag och axeln för varje sväng – oavsett om de delas eller med en av dansarna.

Karakteristiska steg för Nuevo Tango Dance

Den öppna omfamningen, föränderliga ramen, längre steg, Giros eller svängar, och frekventa cambio de frentes eller riktningsändringar, är karakteristiska för Nuevo Tango.

Molinetes, sacadas , ganchos (krokar), boleos (svep), vulcado (pendelliknande svängningar i benet) och colgadas (rotation på en delad axel) är alla en del av Nuevo Tango-repertoaren. När partnerna roterar runt varandra på en ständigt växlande axel resulterar nya riktningsändringar. Många av dessa drag bryter den linjära danslinjen och utvecklar ett cirkulärt eller skiftande mönster. Långa steg är också karakteristiska för Tango Nuevo.

Dansutrymme

Till skillnad från traditionell Tango som nästan alltid dansas som en resande dans, kan Nuevo Tango och Neo-Tango dansas som antingen en resande dans eller en spotdans. Dans i en danssal ger utrymme för en rörelse i öppen omfamning medan dans på små, trånga golv kan kräva att dansen ska dansas i en långsträckt slot (som när man dansar Swango).

Införandet av frekventa giron (vändningar), cambio de frente (riktningsändring), sacadas, ganchos och boleos till social dans kan skapa rörelseproblem på dansgolv. Som ett resultat avskräcker vissa dansplatser som Club Sunderland i Buenos Aires, användning av sacadas, ganchos, boleos och öppen omfamningsdans. På dessa platser är traditionella promenadsteg (caminada/caminar) och resande ochos att föredra.

Att dansa Nuevo Tango kräver plats. Det är faktiskt mer lämpligt som en spot/cirkeldans med resestegen dansade i en långsträckt slot. Practicas (övningsdanser) är den favoritplats för att dansa Tango Nuevo. Milongas (sociala danser) är bättre lämpade för traditionell Tango eller nära omfamna Milonguero Tango, stilar som använder resesteg som inte avbryter danslinjen. Milongas har utvecklats till halvformella danser. Övningar (träningspass) har i sin tur blivit informella danser där Tango Nuevo och lite experiment är acceptabelt.

I Nordamerika är dessa skillnader dåligt förstådda. Instruktörer lär Nuevo Tango -sekvenser utan att informera eleverna om lämpligheten av deras användning. Resultatet är olyckor och upprörda känslor på dansgolvet.

 

Neo-Tango

Neo -Tango -musik – musik som man kan dansa Tango till, men som är helt annorlunda än Tango -musik – till exempel musiken från Gotan Project, Bajofondo Tango Club och och Carlos Libedinsky, har inspirerat till ytterligare experiment och innovation i Tango.

Vissa tangodansare har gått ett steg längre i sitt brytning med traditionen. De dansar Tango till Latin, Night Club Two Step, Salsa och Swing -musik.

Allt detta har lett till skapandet av ännu en kategori av Tangodans: Neo-Tango. Neo-Tangodansare ser sig inte som något annat än Tangodansare. De känner att de helt enkelt använder sina Tangodans -färdigheter – beströdda med lite innovation – till olika sorters musik.

Av de olika typerna av Tango är Neo-tango den minst formella och mest accepterande av innovationen.

Tango Fantasia

När det gäller denna stil av tangodansen så är den avsedd för att utspelas på scener och platser där dansen ska uppvisas. Denna stil har även utrymme för mycket fantasi och akrobatiska moment. Här kommer då ofta ses att ingredienser från baletten och folklore har kraftiga inslag i denna stil.

 

Stilar